Uniunea Elevilor Reprezentanți critică dur modul în care se vor acorda bursele începând cu anul școlar 2025-2026!
În data de 13 august a.c., Ministerul Educației a publicat proiectul metodologiei-cadru privind acordarea burselor școlare. În urma modificărilor introduse prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, care prevăd, printre altele, eliminarea burselor de reziliență și a burselor de excelență, proiectul de metodologie include ajustări suplimentare în ceea ce privește criteriile și procedurile de acordare a burselor școlare.
Printre schimbările aduse, se numără: limitarea acordării burselor de merit la maximum 15% dintre elevii fiecărei clase care au medii generale pe anul şcolar anterior mai mari sau egale cu 9,00, constituirea unei Comisii de management ale burselor la nivelul unităților de învățământ, care stabilesc criterii specifice de departajare pentru elevii care au aceeași medie ca elevul de pe ultima poziție eligibilă și se depășește procentul de 15%, excluderea elevilor proveniți din familii monoparentale, precum și a celor înscriși în programele „A doua șansă” sau în învățământul cu frecvență redusă, din categoriile eligibile pentru bursa socială.
Limitarea acordării burselor de merit la maximum 15% dintre elevii fiecărei clase cu medii mai mari sau egale cu 9,00 este o măsură nedreaptă, pentru că nu reflectă în mod real valoarea rezultatelor școlare. În acest sistem, un elev cu media 9,85 poate fi privat de bursă doar pentru că este al cincilea într-o clasă de 25 de colegi, în timp ce un alt elev, cu media 9,25, poate beneficia de bursă doar pentru că se află printre primii dintr-o clasă mai slabă. Astfel, performanța nu mai este apreciată după standarde obiective, ci după un criteriu arbitrar care creează inegalități și demotivează elevii.
Pe lângă desființarea burselor de excelență olimpică, metodologia elimină bursele de merit pentru elevii care obțineau premii la olimpiade, concursuri școlare sau competiții sportive naționale. Această măsură reprezintă o lovitură directă adusă performanței școlare. În loc să fie recompensați pentru rezultatele de excepție obținute prin muncă și efort, acești elevi sunt lăsați fără recunoaștere și sprijin. Această lipsă de stimulente riscă să descurajeze participarea la concursuri și olimpiade, afectând atât dezvoltarea personală a elevilor, cât și prestigiul sistemului educațional românesc.
De asemenea, metodologia prevede înființarea unor comisii de management ale burselor care să se ocupe cu departajarea elevilor care au aceeași medie ca elevul de pe ultima poziție eligibilă și care depășesc procentul de 15%, fără să ofere niciun criteriu clar de departajare. Practic, Ministerul a evitat să își asume responsabilitatea pentru stabilirea regulilor și a pasat integral școlilor sarcina de a decide, generând riscul unor practici neunitare și inechitabile. Mai mult, deciziile acestor comisii pot fi influențate de conflicte de interese, iar criteriile suplimentare de departajare introduc discriminări subtile, alimentează tensiuni inutile între colegi și nu reflectă în mod corect performanța reală a elevilor.
O altă măsură adoptată este eliminarea elevilor din familii monoparentale de pe lista criteriilor pentru acordarea bursei sociale. Secretarul de stat al Ministerului Educației Sorin Ion, în cadrul dezbaterii publice de pe 20 August a.c., în legătură cu această măsură a subliniat că: „Elevii din familii monoparentale se pot încadra la bursă socială fără nicio problemă, evident în aceleași condiții de venit, adică nu sunt excluși. Deci, orice elev poate fi beneficiar de bursă socială în condițiile pragului de venit”. Însă, realitatea este alta. O familie monoparentală nu înseamnă doar un venit mic, ci un singur părinte care trebuie să acopere singur toate cheltuielile familiei. Multe dintre aceste familii nu se încadrează în limita de venit impusă, dar în realitate trăiesc în lipsuri permanente. Eliminarea acestui criteriu distinct înseamnă negarea inechități și dificultăților trăite de aceste familii și golește de conținut misiunea burselor sociale, adică aceea de a corecta dezechilibre și de a oferi șanse reale de incluziune.
În plus, eliminarea burselor de reziliență și a burselor sociale pentru elevii înscriși în programele „A doua șansă” sau în învățământul cu frecvență redusă arată dezinteresul decidenților în educație. Aceste burse reprezintă un sprijin pentru elevi, asigurând resursele necesare pentru materiale școlare, transport și alte cheltuieli care le permit să participe activ la procesul educațional. Fără acest sprijin, efectele negative nu cad doar asupra elevilor, ci și asupra familiilor și unităților școlare care nu dispun de resurse sau oportunități suplimentare pentru a le compensa, ceea ce poate conduce la scăderea motivației și la abandon școlar, subminând obiectivul de a oferi fiecărui elev șanse reale de reușită.
Așadar, noile criterii distrug echitatea și penalizează elevii care nu au nici o vină pentru deficitul bugetar al României. Limitarea procentuală și eliminarea burselor de excelență și de reziliență descurajează performanța și reduce șansele elevilor de a continua școala. Revenirea la metodologia de anul trecut nu este doar o măsură ideală, ci și absolut necesară pentru toți elevii, pentru că le garantează sprijinul concret de care au nevoie pentru a continua școala. Fără acest sprijin, riscul de abandon școlar și inegalitate educațională crește semnificativ.
Solicităm Guvernului României revocarea Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare și a metodologiei de acordare a burselor și să păstreze criteriile conform metodologiei de anul trecut și Legii 198/2023!
„Limitarea burselor de merit la 15% și lăsarea deciziilor în seama comisiilor din școli este o prostie și o batjocură la adresa elevilor. Ministerul pasează motanul către școli, fără criterii de departajare clare, deschizând calea abuzurilor și conflictelor de interese. Eliminarea burselor de excelență și a celor olimpice arată că Ministerului nu îi mai pasă de olimpici și de elevii care aduc premii țării. În loc să fie sprijiniți, acești elevi sunt abandonați și descurajați. Ca elevă dintr-o familie monoparentală, cu un părinte care câștigă puțin peste salariul minim pe economie și tot nu reușim să ne descurcăm, simt pe pielea mea efectele acestor măsuri. Dar problema nu sunt doar eu, mii de elevi vor fi loviți. Eliminarea acestor burse și noile criterii vor crește rata abandonului școlar, iar responsabil direct este ministrul Daniel David, care a ales să lovească elevii fără rușine. Însă, el probabil habar nu are cum e să ai nevoie de sprijin financiar, pentru că, așa cum a recunoscut chiar el, în perioada studiilor a fost susținut de părinți.”- Ștefania Popa, președinte UER