Semnal de alarmă: elevii din România – bătaia de joc a autorităților locale.

Solicităm Guvernului măsuri urgente.

În prima zi a anului școlar 2020-2021, Societatea Academică din România (SAR),
alături de reprezentanții elevilor și părinților, trage un semnal de alarmă cu privire la modul în
care autoritățile publice locale se raportează la dreptul fundamental al elevilor la burse
școlare. Conform analizei lansate pe 10 septembrie de către SAR și Avocatul Poporului, în
2139 de comune, orașe și municipii din România (67,22%) nu se acordă niciun tip de
burse școlare, iar în alte 863 (27,12%) bursele se acordă doar parțial, fiind încălcate în mod
sistematic și generalizat prevederile art. 82 din Legea educației naționale. La nivel
național, respectă în mod integral dreptul elevilor la burse școlare doar 180 de autorități
publice locale din 3182 obligate să acorde burse (5,66%).
Însă, dintre unitățile administrativ-teritoriale care respectă dreptul la burse al elevilor
multe o fac în dispreț față de beneficiari, doar de formă – pentru a nu încălca legea, nu pentru
a oferi un ajutor real. Spre exemplu, din datele obținute de la cele 42 de instituții ale
prefectului din țară rezultă că cele mai mici cuantumuri ale burselor pentru elevi sunt în
următoarele localități:
● comun Călui (jud. Olt) – bursă de ajutor social în valoare de 4,5 lei/lună;
● comuna Horea (jud. Alba) – bursă de ajutor social în valoare de 7 lei/lună;
● mun. Drăgășani (jud. Vâlcea) – bursă de ajutor social în valoare de 10 lei/lună.

Pe lângă faptul că sunt orfani, suferă de boli grave, sunt navetiști sau trăiesc sub limita
sărăciei, elevii din aceste localități sunt tratați în mod batjocoritor de niște politicieni
locali care își doresc doar să puncteze faptul că respectă dreptul la burse școlare. Într-o
țară în care 32% dintre copii trăiesc sub limita sărăciei, iar 38% sunt în risc de sărăcie sau
excluziune socială, conform datelor INS, bursele școlare pentru elevi sunt mai mult decât un
drept care sună frumos pe hârtie – sunt o nevoie reală care poate face diferența pentru un elev
între a abandona sau nu școala. Dar, pentru aceasta, bursele trebuie acordate la niște
cuantumuri care să răspundă în mod real nevoilor beneficiarilor.

Cea mai mare nevoie de burse școlare este în comunitățile rurale, sărace, unde
veniturile locale nu permit de cele mai multe ori acordarea burselor la niște cuantumuri care
să răspundă nevoilor beneficiarilor, iar în acest sens solicităm Guvernului României și
premierului Ludovic Orban să își respecte obligațiile prevăzute art. 82, alin. (1^1) din Legea
educației naționale și să aprobe prin Hotărâre de Guvern cuantumurile minime ale burselor
școlare pentru elevi și, în regim de urgență, să transfere către unitățile
administrativ-teritoriale fondurile necesare pentru acoperirea cuantumului minim al
burselor. Solicităm ca aceste cuantumuri minime să fie cel puțin la valoarea de:
● 134,6 lei (10% din salariul minim net pe economie) – bursa de merit;
● 269,2 lei (20% din salariul minim net pe economie) – bursa de performanță;
336,5 lei (25% din salariul minim net pe economie) – bursa de studiu;
● 403,8 lei (30% din salariul minim net pe economie) – bursa de ajutor social;
Aprobarea cuantumurilor minime trebuie realizată obligatoriu concomitent cu
transferarea către autoritățile locale a fondurilor necesare pentru plata burselor la aceste
valori, în caz contrar fiind încălcate prevederile consacrate de art. 121, alin. (1) și art. 138,
alin. (5) din Constituție, precum și reglementările art. 14, alin. (5) și (6) din Legea finanțelor
publice locale. Subliniem faptul că instituirea unor cuantumuri minime la nivel național nu
reprezintă o plafonare a acestora, iar unitățile administrativ-teritoriale vor putea în
continuare să acorde burse mai mari din bugetul local.

  1. Societatea Academică din România (SAR)
  2. Asociațiile de elevi din România:
    a. Asociația Elevilor din Constanța (AEC);
    b. Asociația Elevilor din Maramureș (AEM);
    c. Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI);
    d. Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE);
    e. Asociația Elevilor din Bacău (AEBc)
  3. Federația Națională a Asociațiilor de Părinți. (FNAP).
    “Pe lângă faptul că bursele reprezintă un drept de care elevii trebuie să beneficieze, acestea
    pot face diferența pentru elevii din mediile dezavantajate. Faptul că la nivel național doar
    5,66% dintre localități se respectă integral dreptul la burse, adică se acordă toate tipurile,

ne arată cât de mult interes au arătat autoritățile față de educație. Cei 400 de lei reprezintă
singura șansă a unui elev din mediul rural sau din comunități dezavantajate de a nu
abandona școala.”- Andreea Sabina Spătariu, președinte AEC

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *