Școli-pilot #art26LEN

Credit foto: Daniela Popa, grafician AEC

Perioada în care ne aflăm ne oferă posibilitatea de a pune bazele unei reforme reale a sistemului de educație, care să corespundă nevoilor secolului XXI, iar modificarea programei școlare reprezintă primul pas în acest sens.

Joi, 16 iulie a.c., Guvernul a aprobat funcționarea școlilor cu statut de unități pilot, începând cu anul școlar 2020-2021. Prin școli-pilot înțelegem o nouă arhitectură curriculară, un alt mod de finanțare, precum și o altă modalitate prin care învățământul este organizat din punct de vedere instituțional.

Este nevoie de o perioadă de testare a noii arhitecturii curriculare? Bineînțeles, pentru că o schimbare bruscă legată de materiile studiate va avea efecte negative asupra elevilor, iar posibilitatea de a pune în aplicare școli experimentale este prevăzută chiar în Legea educației naționale nr.1/2011 la articolul 26.

Atașăm schema în care sunt prezentate cele 8 arii de învățare

Viziunea proiectului prin care se testează noile modele de planuri-cadru este de a livra la finalul anilor de studii preuniversitare tineri integri, cetățeni abili, care să se integreze ușor pe piața muncii, să facă față provocărilor sociale si civice.

Poate unul dintre cele mai importante aspecte este cel prin care elevilor este oferită posibilitatea de a alege materiile studiate prin punerea în aplicare a unui curriculum la decizia elevului din oferta școlii.

Astfel elevii vor punea alege o parte din materiile studiate, începând cu un număr de 2 la începutul clasei a V-a și finalizând cu 5 în clasa a XII-a, iar restul,până la totalul de 8 arii de învățare, vor face parte din trunchiul comun.

O reformă a planurilor cadru este mai mult decât necesară, iar pe această cale solicităm Ministerului Educației și Cercetării să elaboreze cadrul normativ și metodologia necesară punerii în funcțiune a unităților-pilot, astfel încât să fie posibilă emiterea Ordinului de Ministru în cel mai scurt timp.

“Este șansa autorităților să facă primul pas spre o educație centrată pe elev. Trebuie să aducem educația în secolul XXI, iar acest lucru se poate face doar dacă scăpăm de rezistența la schimbare prezentă atât la nivel central în instituțiile statului, cât și la nivelul unităților de învățământ.” – Andreea-Sabina Spătariu, președinte AEC

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *