Siguranța elevilor și sprijinirea educației nu reprezintă un interes pentru Primăria Municipiului Constanța! Elevii solicită majorarea finanțării pentru educație!

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), organizația reprezentativă a elevilor din județ, solicită Consiliului Local Municipal Constanța și primarului Decebal Făgădău creșterea finanțării educației, în contextul discuțiilor privind adoptarea bugetului local pe anul 2019, astfel încât să acopere fonduri pentru sprijinirea elevilor cu rezultate bune, dar și cei ce se află în risc de abandon școlar, precum și pentru asigurarea siguranței elevilor în școli.

În data de 12 aprilie a.c., AEC a transmis administrației locale cererile elevilor  privind asigurarea pazei în școli și creșterea cuantumurilor de burse, în speranța că finanțarea educației pe raza administrativă a Municipiului Constanța  reprezintă un interes real pentru co aleșii locali, desfășurarea acesteia în condiții de siguranță și cu sprijinirea elevilor aflați în situații de risc reprezentând o normalitate, o cerință indispensabilă a standardelor educaționale adaptate cerințelor secolului XXI.

Asigurarea pazei în unitățile de învățământ reprezintă atât o obligație legală, cât și una morală pentru autoritățile locale, violența în școli, pătrunderea persoanelor străine în incinta unităților de învățământ reprezentând un atentat la efectuarea firească a procesului de predare-învățare.. Asociația Elevilor din Constanța a solicitat în repetate rânduri, în ultimii ani, ca reprezentanții Consiliului Local Constanța să conștientizeze pericolul la care elevii sunt expuși datorită dezinteresului autorității de a investi în securitatea școlilor. Din nefericire, refuzul a rămas unul constant, fără niciun argument concret.

Atragem atenția asupra faptului că legislația în vigoare instituie obligativitatea autorităților locale de a aloca fonduri privind creșterea siguranței unităților de învățământ (art. 4, alin. 1 al Legii 35/2007), precum și obligația de a asigura securitatea clădirilor aflate în patrimoniul Consiliului Local, printre care se află și clădirile unităților de învățământ (art. 2, alin. (1) al Legii 333/2003). Totodată, chiar Legea Educației Naționale prevede, la art. 105, alin. (2), lit. i) faptul că autoritățile locale au obligația să asigure, prin finanțarea complementară a școlilor, fonduri privind „cheltuieli pentru asigurarea securității și sănătății în muncă, pentru personalul angajat, preșcolari și elevi”. Relevant mai este și art. 193, alin. (3) din Regulamentul de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar, aprobat prin Ordinul Ministrului Educației Naționale nr. 5079/2016, care prevede următoarele „Autoritățile administrației publice locale asigură condițiile și fondurile necesare pentru implementarea și respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă și pentru asigurarea securității copiilor/elevilor și a personalului în perimetrul unității de învățământ.

A doua solicitare pe care elevii constănțeni o au este majorarea cuantumurilor burselor școlare, acestea reprezentând principalul mijloc al autorităților locale pentru a sprijini performanțele școlare ale elevilor merituoși, dar și de a preveni și combate fenomenul tragic al abandonului școlar în România. Obligația Consiliilor Locale de a acorda burse pentru elevii ce îndeplinesc criteriile impuse de OMECTS 5576/2011, este instituită de art. 82 din Legea 1/2011.

Datele statistice ne arată o situație de o gravitate ridicată în sistemul de învățământ din România, aproximativ 1 din 5 persoane între 18 și 24 de ani finalizând sub 8 clase. Totodată, în județul Constanța, rata abandonului școlar atinge o cotă de 3,36%, însemnând că aproximativ 3800 de elevi abandonează școala anual.

Bursele vizează sprijinirea performanței școlare și facilitarea accesului la educație pentru elevii aflați în medii de risc, dar, din păcate, ele nu își pot îndeplini adevăratul scop dacă valorile acestora nu coincid cu nevoile existente. De exemplu, bursa de merit în municipiul Constanța este de 50 lei pe lună, sumă care nu suplinește nici măcar pentru achiziționarea unui abonament pentru toate liniile de transport local în Municipiul Constanța. În acest sens, Asociația Elevilor din Constanța a solicitat în repetate rânduri creșterea cuantumurilor burselor școlare, fapt ignorat de către autoritățile locale, încă din anul 2017.

Creșterea cuantumului burselor școlare în municipiul Constanța ar avea un impact pozitiv major la nivelul comunității educaționale, ducând la diminuarea ratei abandonului școlar și creșterea performanțelor elevilor. Cuantumurile solicitate de către AEC sunt raportate la valoarea salariului minim brut pe economie, și anume: 104 lei (5% din s.m.e.), pentru bursa de merit; 312 lei (15% din s.m.e) pentru bursa de studiu, acordată elevilor cu un venit mediu lunar pe cap de familie cel mult egal salariului minim net pe economie; 420 lei (20% din s.m.e.) pentru bursa de ajutor social, acordată elevilor cu un venit mediu lunar pe cap de familie de sub 50% din salariul minim net pe economie precum și pentru bursa de performanță, acordată elevilor cu rezultate performante la olimpiadele naționale. Din calculele AEC a rezultat că ar fi necesară o suplimentare a fondului de burse cu 12,5 milioane de lei.

Solicităm ferm aleșilor locali să ia în considerare faptul că educația este principalul factor ce poate contribui la dezvoltarea oricărei comunități și să aleagă investiția în creerea unui mediu educațional propice pentru toți elevii.


Din nefericire, elevii din municipiul Constanța sunt nevoiți să meargă zilnic la școală cu frică, sunt nevoiți să învețe în școli unde lipsa siguranței este o caracteristică dominantă. Chiar și în școlile unde paza există, autoritățile prezintă un dezinteres de un nivel foarte greu de justificat, lasă cheltuielile în seama părinților elevilor, care sunt nevoiți să achite sume ce pot ajunge și la 80 lei pe semestru, fapt ce contravine principiului educației gratuite, enunțat de către Constituția României. Interesul nu este mai mare pentru bursele elevilor. Până în 2015, autoritățile locale refuzau vehement să respecte legea, începând să o facă în urma insistențelor AEC. Idem și pentru mărirea cuantumurilor inițiale, ce variau între 10-30 lei pe lună. Toate astea ne fac să ajungem la concluzia că educația nu reprezintă un interes pentru edilul Constanței.” – a declarat Andrei-Mihai Tănase, președinte AEC

Andrei-Mihai Tănase

Despre scris se spune, de regulă, că e doar o formă de comunicare. Pentru mine, e un mod de a-mi transforma gândurile în voci.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *