Asociația Elevilor din Constanța consideră majorarea burselor o necesitate, nu un moft

 

Asociația Elevilor din Constanța (AEC) a solicitat în luna februarie a.c., printr-o adresă trimisă primarului Decebal Făgădău majorarea cuantumurilor burselor din municipiul Constanța la valori care să corespundă cu nevoile pe care elevii constănțeni le au, în vederea îndeplinirii adevăratului lor scop, și anume sprijinirea și creșterea performanței școlare, în cazul burselor de  merit și performanță, dar și facilitarea accesului la educație pentru elevii proveniți din medii de risc din punct de vedere socio-economic, în cazul burselor de studiu și ajutor social.

Astfel, la momentul actual, cuantumurile burselor sunt următoarele: 200 lei – bursa de studiu și cea de ajutor social, 300 lei – bursa de performanță, iar la capătul listei se află bursa de merit cu un cuantum de 50 de lei pe lună. Deși valorile primelor 3 categorii de burse sunt suficient de adecvate, valoarea celei de merit nu este corelată cu realitatea și cu nevoile pe care elevii le au în susținerea și îmbunătățirea activității lor școlare, mai ales într-un sistem unde din cauza dezinteresului arătat de autoritățile locale, dar și de cele centrale, noțiunea de ”învățământ gratuit” și-a pierdut de mult valoarea.

Solicitarea noastră cu privire la cuantumurile burselor este făcută în raport cu stadiul socio-economic al țării, acestea fiind raportate la salariul minim pe economie. 280 – bursa de studiu (15% din s.m.e), 380 – bursele de performanță și ajutor social (20% din s.m.e.) și 95 – bursa de merit (5% din s.m.e.).

În dezbaterea publică pe bugetul local, reprezentanții AEC au ridicat problema burselor, solicitând majorarea lor. În aceeași dezbatere, Decebal Făgădău a afirmat faptul că este posibilă majorarea și a spus că orice proiect de hotărâre cu privire la cuantumul și numărul burselor va fi realizat după o consultare cu beneficiarii, și anume elevii. Din păcate, aceste cuvinte au rămas doar cuvinte întrucât, cu aproximativ o săptămână înainte de ședința de Consiliu Local, am intrat în posesia proiectului care, din păcate, nu prevedea nicio majorare. De asemenea, în timpul campaniei electorale, primarul municipiului și-a asumat faptul că semestrial va majora bursele, astfel încât acestea să fie în concordanță cu nevoile elevilor.

            Vineri, 23 martie, la ședința Consiliului Local, președintele AEC, Mihai Tănase, a solicitat primarului să amendeze proiectul de hotărâre în vederea majorării cuantumurilor burselor. Ca un răspuns, primarul a prezentat o statistică a creșterii acestora din 2015, atunci când, în urma demersurilor AEC, primăria a aprobat acordarea burselor pentru elevii din municipiul Constanța, lucru care, deși era impus de exigențele Legii Educației, nu se întâmpla până la acel moment. Tot în urma demersurilor AEC, bursele au crescut gradual, pornind de la cuantumuri de 100 lei – bursa de performanță, 25 cele de merit și studiu și 75 cea de ajutor social, și ajungând la cele mai sus menționate. În aceeași prezentare, acesta a precizat faptul că municipiul Constanța acordă burse cu cele mai mari valori din România, ceea ce reprezintă o tentativă de manipulare, în condițiile în care acesta a făcut comparații doar cu alte municipii, omițând sectoarele capitalei. Deși valorile au crescut exponențial, considerăm că lucrurile se pot îmbunătăți, în special având în vedere faptul că Primăria Constanța a avut un excedent bugetar de aproximativ 300 de milioane de lei. După calculele noastre, pentru respectarea solicitărilor pe care le-am făcut cu privire la valorile cuantumurilor, ar fi nevoie de un buget de aproximativ 14,5 milioane de lei, o sumă infimă, având în vedere că la momentul actual fondul pentru burse este de 11 milioane de lei.

            Un alt lucru pe care trebuie să îl avem în considerare este diferența de valori între Constanța și alte UAT-uri. De exemplu, sectorul 3 din București oferă elevilor burse de merit în valoare de 400 lei/lună, în sectorul 4 valoarea este de 200 lei/lună, în Cluj 90 lei/ lună și lista continuă. E de menționat faptul că în orașele unde valoarea bursei de merit este mai ridicată, proporțional a crescut și promovabilitatea la examenul de Bacalaureat, un exemplu bun fiind Cluj-Napoca, cu o promovabilitate de 82,75%, situându-se între primele 3 municipii din țară.

            În concluzie, dorim să îi reamintim domnului primar că dacă există exigențe cu privire la eficiența actului educațional și, de asemenea, la rezultate cât mai bune este foarte important să analizăm posibilele acțiuni care ar putea îndeplini aceste deziderate. În acest sens, avem speranța că acesta va conștientiza importanța pe care bursele școlare o au în viața elevilor și va alege să sprijine educația constănțeană, îndeplinindu-și promisiunile pe care le-a făcut până în acest moment față de elevi. Sperăm, totuși, că acțiunile sale recente nu au constituit o dovadă a principiilor lui, întrucât dorim să credem că principalul său scop este să susțină educația și pe beneficiarii ei, nu să îi sfideze și trateze cu superficialitate.

                                                 

Asociația Elevilor din Constanța (AEC) este singura organizație de reprezentare a elevilor din județul Constanța, fiind prima asociație reprezentativă independentă a elevilor, cu personalitate juridică, apărută în România, fiind înființată în anul 2013 din nevoia de a exista o organizație independentă, condusă de elevi, care să reprezinte drepturile și interesele elevilor. De-a lungul timpului, AEC s-a remarcat ca un actor implicat în sistemul educațional, la nivel local și național, aducând plus valoare prin rezultatele obținute pentru elevii din județul Constanța și din România. Printre victoriile pe care AEC le-a repurtat amintim reacodarea dreptului de vot în Consiliul de administrație pentru reprezentantul elevilor la nivel liceal (2015), obținerea respectării legii în privința acordării reducerii la transportul local în comun și a burselor școlare pentru elevii din municipiul Constanța (2015) și obținerea acordării de manuale școlare gratuite pentru toți elevii din clasele a XI-a și a XII-a din România, în urma unei decizii definitive a Curții de Apel Constanța (2016).


Publicat

în

de către

Etichete:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *